به گزارش  فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور صبح امروز در حاشيه همايش مديران صنعت نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به پيشرفت‌هاي دولت در عرصه نفت، از افتتاح فاز 10 پارس جنوبي و 7 فاز ديگر عسلويه به عنوان نمونه نام برد.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: در ابتداي دولت نهم توليد گاز كشور در حدود 300 ميليون متر مكعب بود كه هم اكنون آمار توليد گاز به 520 ميليون متر مكعب رسيده است كه برخي از اين گاز توليدي در صنعت مصرف شده و برخي ديگر نيز به درون چاه ها تزريق خواهد شد كه جهشي در خصوص توليد گاز محسوب مي شود.
وي با بيان اين آمار به رشد مصرف‌كنندگان هم اشاره كرد و ادامه داد: در ساير بخش ها همچون بخش پالايش و استخراج نفت نيز سرمايه گذاري هاي بسيار قابل توجهي صورت گرفته است كه مي توان به افزايش ميزان توليد نفت اشاره كرد كه هم اكنون به حدود 4 ميليون و 300 هزار بشكه در روز رسيده است و براي اولين بار اين ركورد در بعد از انقلاب به دست آمد.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: تا قبل از انقلاب، شركت هاي خارجي بخش اصلي سود توليد نفت كشور را به خود اختصاص مي دادند در حالي كه هم اكنون صنعت نفت كشور به طور كامل توسط شركت هاي داخلي مديريت مي شود.
وي ادامه داد: در زمان جنگ تحميلي نيز تمام شركت هاي خارجي بحث فعاليت در صنعت نفت ايران را رها كردند و امروز صنعت نفت يك صنعت متكي به خود و كاملاً داخلي است.
احمدي نژاد گفت: به زودي ما مي توانيم براي رسيدن به ارقام بالاتر در زمينه هاي مختلف پالايش فرآورده‌هاي نفتي متمركز شويم. البته اين به معناي آن نيست كه ما حتماً ظرفيت توليد خود را به نهايت حد ممكن مي رسانيم، بلكه اين استعداد و امكان در صنعت نفت كشور وجود دارد تا ما به رقمي معادل 5 ميليون بشكه در روز دست پيدا كنيم.
وي با اشاره به اينكه از 66 ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت گرفته در بخش صنعت نفت از منابع داخلي انجام شده است، افزود: اين ابتكار حاصل همكاري بانك مركزي و شركت ملي نفت بوده است كه منابع لازم براي توسعه صنعت نفت كشور از داخل تأمين شود و قدم جديدي در راه توسعه صنعت نفت محسوب مي شود.
رئيس جمهور با اشاره به طرح جديدي كه براي رساندن سود صنعت نفت به تمام اقشار ملت طراحي شده است، اظهارداشت: در اين طرح اوراق مشاركتي منتشر خواهد شد و سود صنعت نفت در اختيار تمام مردم و ايراني ها در سراسر دنيا قرار خواهد گرفت.
احمدي نژاد گفت: تمام ايراني ها مي توانند اين اوراق مشاركت را خريداري كرده و در سود آن شريك شوند.
وي افزود: اين طرح وابستگي ما را به ديگران براي تأمين منابع مالي مورد نياز صنعت نفت كاهش مي دهد و سود صنعت نفت را به طور كامل در اختيار مردم قرار مي دهد.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص قيمت نفت نيز تصريح كرد: بازار نفت بازار غير ثابتي است و دائم در حال تلاطم است و هم اكنون نمي شود يك قيمت مشخص براي نفت تعيين كرد.
وي افزود: زماني مي توان يك قيمت ثابت براي نفت تعيين كرد كه بازار به يك تعادل مناسب برسد و فشارهاي سياسي نيز از روي آن برداشته شود.
احمدي نژاد بيان داشت: متأسفانه قيمت نفت متاثر از فشار كارتل‌هاي بزرگ نفتي بوده است و ما اميدواريم روزي برسد كه كشورهاي نفتي جهان خود به طور مستقل قيمت نفت را تعيين كنند.
وي در خصوص اين كه ايران قيمت مناسب نفت را به چه ميزاني مي داند، ادامه داد: با توجه به شرايط فعلي دنيا و همچنين نوسانات ارز هاي بين المللي ما قيمت مناسب نفت را در حدود 80 تا 90 دلار در هر بشكه مي دانيم.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به اين مسئله كه اهداف دولت نهم در مبارزه با مافياي نفتي تا حدود زيادي محقق شده است گفت: دست هاي اصلي سوء استفاده كننده از صنعت نفت قطع شده است.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي درباره مبارزه دولت نهم با مافياي نفتي گفت: خوشبختانه به فضل الهي دست بسياري از آنان از صنعت نفت و بهره برداري از بيت المال قطع شده است.
وي افزود: تنها خرده ريزهايي از آنان در صنعت نفت باقي مانده اند كه ان شاء الله با تلاش بدنه اصلي صنعت نفت شر آنان نيز از اين صنعت مهم و حياتي كم خواهد شد.
رييس جمهور تصريح كرد: دولت نهم تا حدود بسيار زيادي به اهداف خود در مبارزه با چنين مفاسدي دست يافته است ولي نبايد فراموش كرد كه صنعت نفت صنعت بسيار بزرگ و متنوعي است و از همين رو كار مبارزه با چنين مسائلي در صنعت نفت نياز به زمان و تلاش بسياري دارد.
احمدي نژاد گفت: اما نكته مهم و اساسي اين است كه دست هاي اصلي سوء استفاده كننده از صنعت نفت به طور كامل قطع شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا